آتروفی و خشکی واژن

یکی از مشکلات بسیار شایع در میان خانم ها، آتروفی و خشکی واژن می باشد. روش های درمانی متفاوتی برای از بین بردن خشکی واژن وجود دارد. برای خانم هایی که تمایلی به مصرف هورمون ندارند یا اینکه برای مصرف هورمون در آنها ممنوعیت وجود دارد بهتر است از روش درمان غیردارویی لیزر برای درمان خشکی واژن استفاده کنند. در این روش انرژی لیزر وارد بافت دیواره واژن می شود و با تحریک سول ها برای ساخت کلاژن و الاستین سبب افزایش قدرت کشسانی دیواره واژن می شود همچنین خون رسانی بافت واژن را افزایش می دهد و باعث لغزندگی و رطوبت دیواره واژن می شود.

دکتر لیلا تدین جراح و متخصص زنان و زایمان دارای بورد تخصصی زنان و زايمان از دانشگاه تهران، به بررسی و تشخیص بیماری های زنان می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره ۲۶۳۲۹۶۲۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علل خشکی واژن

شایع ترین علت خشکی واژن کاهش میزان استروژن بدن می باشد. استروژن یک هورمون زنانه است که از تخمدان ترشح می شود. عواملی که باعث کم شدن استروژن در بدن می شود شامل آغاز دوران یائسگی، دوران پیش از یائسگی، دوران پس از زایمان، دوره شیردهی، افرادی که به علت سرطان تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی دیواره لگن، قرار گرفته اند.

عامل دیگری که باعث خشکی واژن می شود مصرف سیگار می باشد. همچنین افرادی که آلرژی دارند و داروهای ضد آلرژی به مدت طولانی مصرف می کنند. همینطور افرادی که به صورت مداوم شستشوی دیواره واژن انجام می دهند ممکن است PH واژن آنها کاهش پیدا کند که همه این عوامل باعث ایجاد خشکی و عفونت واژن می شوند.

علائم خشکی واژن

در پی خشکی واژن دیواره عضلات واژن تحلیل می رود و نازک می شود میزان کلاژن سازی در دیواره واژن کاهش پیدا می کند و به دنبال آن خاصیت کشسانی عضلات دیواره واژن کم می شود. همچنین خون رسانی بافت واژن کم می شود و به دنبال آن میزان رطوبت خود بافت واژن کاهش پیدا می کند. علائم خشکی واژن خود را به صورت سوزش و خارش واژن نشان می دهند. همچنین احساس خشکی، درد و خونریزی مختصر بعد از رابطه جنسی می تواند از جمله عوامل کم بودن میزان رطوبت حین رابطه جنسی باشد. از طرفی یک سری از علائم ادراری مانند تکرر و سوزش ادرار، احساس فوریت در دفع ادرار و همچنین عفونت های ادراری مکرر ممکن است وجود داشته باشد.

درمان خشکی واژن

برای تمام خانم هایی که دچار آتروفی یا خشکی واژن هستند استفاده از لیزر توصیه می شود که هیچ یک از عوارض درمان های هورمونی را ندارد. این روش به صورت کاملا سرپایی در مطب و بدون درد انجام می شود و در هر جلسه حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد.

آتروفی و خشکی واژن

کابردهای لیزر واژینال

• یکی از موثرترین کاربردهای لیزر در درمان استریاهای بعد از زایمان و سزارین می باشد. برای دریافت بهترین نتیجه از لیزر، بلافاصله بعد از زایمان است که استریاها تازه و قرمز رنگ می باشد.
  • از کاربردهای دیگر لیزر، لابیاپلاستی یا جراحی های زیبایی ناحیه لابیاها می باشد. با توجه به اینکه این عمل به صورت سرپایی انجام می شود و بعد از عمل نتیجه کار بسیار  خوب و ترمیم بافت بسیار سریع تر اتفاق می افتد بیماران رضایت خوبی بعد از پایان عمل دارند.
  • از کاربردهای دیگر لیزر افزایش خون رسانی و قوام و سفتی بافت واژن می باشد که باعث افزایش حس جنسی در خانم ها و بهبود رابطه زناشویی آنها می شود.
  • کاربرد دیگر لیزر سفید کردن ناحیه تناسلی می باشد که بسیار راحت و با سرعت بالا انجام می شود و در طول چند جلسه خانم ها می توانند نتیجه خوبی از این روش دریافت کنند.

راه های ارتباطی با دکتر لیلا تدین:

صفحه اینستاگرام

info@drtadayon.com