بارداری خارج از رحم

همگی می دانیم که محل لانه گزینی و پرورش و رشد جنین در داخل رحم مادر است. اما اگر به غیر از این اتفاق بیفتد و در مناطقی غیر معقول همچون لوله های تخمدان، تخمدان ها، دهانه رحم و یا حتی در داخل شکم، جنین رشد و تکامل یابد و لانه گزینی کند حاملگی خارج از رحم رخ داده است. اگر بخواهیم حاملگی خارج از رحم را تعریف کنیم، می توانیم بگوییم استقرار سلول تخم در مکان غیرطبیعی به غیر از حفره رحم است.

حاملگی خارج از رحم

به طور کلی از هر ۱۰۰ یا ۲۰۰ حاملگی یک مورد حاملگی خارج از رحم گزارش می شود. همچنین یکی از عوامل مرگ و میر جنین در ۳ ماه اول بارداری محسوب می شود و احتمال تکرار آن در حاملگی های بعدی نیز وجود دارد.

چگونگی یک بارداری طبیعی

در یک بارداری طبیعی لقاح اسپرم و تخمک داخل لوله رحمی انجام می شود یعنی محل تلاقی این دو در لوله رحم می باشد و بعد از اینکه سلول تخم یا زیگوت تشکیل شد از لوله شروع به حرکت می کند تا خود را به رحم برساند. این حرکت حدودا سه روز یا ۷۲ ساعت طول می کشد. در این مدت زمان چیزی که کمک به انتقال سلول تخم در داخل لوله می کند، حرکت مژک های داخل لوله می باشد که باعث می شوند تا سلول تخم آرام آرام به سمت رحم زیگوت را منتقل می کنند. همین طور که تقسیم سلولی در حال انجام است سلول تخم بعد از سه روز به داخل رحم می رسد و در آن کاشته می شود. در ناحیه که سلول تخم می نشیند جفت، کیسه آب و تمام اجزای یک حاملگی طبیعی تشکیل می شود اما متاسفانه گاهی این مهاجرت و انتقال به درستی انجام نمی شود و بارداری خارج از رحم اتفاق می افتد.

محل ایجاد حاملگی های خارج از رحمی

از جمله مکان های شایع ایجاد حاملگی خارج از رحم شامل داخل لوله های رحمی و به احتمال کمتر در داخل دهانه رحم یا سرویکس یا داخل حفره شکم می باشد.

حاملگی خارج از رحم با چه نشانه هایی همراه است

• خونریزی رخ می دهد و یا در برخی مواقع لکه بینی مشاهده می شود .
  • آمنوره رخ می دهد و یا دوران عادت ماهانه قطع می شود .
  • فرد دچار تهوع و استفراغ می شود .
  • در نواحی شکم درد احساس می شود .
  • عضله ها حالت کوفتگی به خود می گیرند .
  • یک سمت بدن فقط درد را احساس می کند .
  • فرد دچار سرگیجه و ضعف می شود .
  • حالت غش کردن به فرد دست می دهد .
  • در قسمت معقد درد ایجاد می شود .
  • در نواحی گردن یا شانه درد احساس می شود.
به ندرت دیده شده است که حاملگی خارج از  رحم موفق بوده و تا پایان نهمین ماه دوام داشته است و اگر چنین شده باشد تا ماه های سوم و چهارم خونریزی زن آبستن را می آزارد و دردهای سنگین در ناحیه شکم و کمر خود احساس می کند .

زایمان طبیعی بدون درد در بیمارستان خاتم الانبیاء

علت حاملگی خارج از رحمی

• خانمی سابقه جراحی قبلی در لوله داشته و چسبندگی هایی در داخل لوله دارد بنابراین این انتقال نمی تواند به درستی انجام شود و تخم لقاح یافته در آن قسمت گیر می افتد و نمی تواند خودش را به داخل رحم برساند.
  • خانم هایی که سیگار مصرف می کنند حرکت مژک ها می تواند مقداری فلج شود و این انتقال زیگوت به درستی صورت نمی گیرد و در این زمان مقرر زیگوت به داخل رحم نمی رسد و در لوله می ماند.
  • خانم هایی که از IUD یا وسایلی که برای پیشگیری از بارداری در داخل رحم خود استفاده می کنند هم احتمال حاملگی خارج از رحم برای آنها بیشتر می شود و هم احتمال حاملگی داخل رحمی کمتر می شود.
  • عامل بعدی سابقه حاملگی خارج از رحمی قبلی می باشد، یعنی اگر فردی قبلا یک بار حاملگی خارج از رحمی را تجربه کرده باشد احتمال اینکه مجددا به این مشکل دچار شود ۱۰ تا ۱۵ درصد می باشد. در صورتی که در یک فرد نرمال این احتمال ۱ تا ۲ درصد می باشد. بنابراین بسته به نوع روش درمانی که برای درمان حاملگی خارج از رحمی قبلی فرد به کار گرفته شده ممکن است در ناحیه ای که در آن قسمت لوله ترمیم یافته دوباره سلول تخم در آن ناحیه گیر کند. یا اینکه اگر فردی حاملگی خارج از رحم داشته حتما در ناحیه لوله یک مشکلی داشته و این احتمال تکرار همیشه برای وی وجود دارد.
  • سابقه مصرف مکرر قرص های جلوگیری از بارداری
  • جراحی های داخل حفره شکم، لگن یا به منظور بستن لوله یا IVF
  • سابقه عفونت های مکرر
  • اگر زنی به مدت طولانی عقیم و یا نازا بوده باشد.
  • اگر سابقا آلت تناسلی و ارگان های داخل رحمی دچار التهابات بوده باشد .
  • اگر در داخل رحم و یا ارگان های تناسلی عمل جراحی انجام گرفته باشد .

درمان حاملگی خارج از رحم

اگر سایز توده کوچک باشد و بتوان درمان دارویی برای بیمار انجام داد معمولا با دارو می توان جهت درمان اقدام کرد و بیمار را کنترل کرد. در ۲۵ درصد موارد بیمار با شوک مراجعه می کند که یکی از اورژانس های جراحی که به طور اورژانس بیمار تحت جراحی شکم یا به اصطلاح لاپاراتومی قرار می گیرد و پزشک مجبور می شود در مواردی یکی از لوله های رحمی را بسته به اینکه حاملگی خارج از رحم در کدام سمت قرار گرفته باشد، را بردارد.