تبخال تناسلی

یکی از بیماری های شایع منتقله در تماس های جنسی آلوده، تبخال تناسلی می باشد. این بیماری توسط ویروس های هرپس سیمپلکس نوع یک و دو منتقل می شوند. راه انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی می باشد. بعد از اینکه ویروس از طریق یک فرد آلوده به بدن فرد دیگری منتقل شد بعد از یک دوره کمون چند روزه ممکن است علائمی را تجربه کند، شدت و شکل علائم در بدن فرد به عواملی مانند قدرت سیستم ایمنی بدن و آلوده بودن بدن فرد به ویروس مشابه تبخال، بستگی دارد. علت تشکیل هر دو نوع تبخال ویروسی هرپس سیمپلکس ( HSV) می باشد.

تبخال تناسلی

انواع تبخال

به طور کلی دو نوع تبخال وجود دارد:

• تبخالی که از طریق تماس جنسی منتقل می شود.
  • تبخالی که ارتباطی به تماس جنسی ندارد و اغلب دور لب ها ایجاد می شود .

علائم تبخال تناسلی

از طیف خفیف تا شدید علائمی مانند سرماخوردگی مثل سردرد، کوفتگی و بدن درد، ضعف، تب و لرز، ضایعات تاول مانند ریز و دردناک همراه با سوزش شدید در ناحیه، درد شدید در ناحیه اعصاب مثانه و احتباس ادرار می باشد.

تشخیص تبخال تناسلی

تاول تبخال تناسلی اگر به علت خاراندن و لمس کردن توسط بیمار پاره نشده باشد، پزشک می تواند بر اساس یافته های ظاهری تبخال را تشخیص دهد، اما گاهی اوقات ممکن است بیمار ضایعات تاول مانند در ناحیه تناسلی نداشته باشد و یا بیماری به این شدت نباشد. در این موارد از روش های کشت ویروسی یا پی سی آر استفاده می شوند که روش های آزمایشگاهی می باشند.

نحوه درمان تبخال تناسلی

برای درمان تبخال تناسلی بیمار باید داروهای ضد ویروسی مخصوص این بیماری را مصرف کند. اگر این بیماری درمان نشود دوره این بیماری بیست روز به طول می انجامد. هدف از درمان کاهش دوره این بیماری و کاهش میزان انتقال یا ریزش ویروس از ضایعات است. بیمار در طی بیماری صددرصد امکان انتقال را دارد، حتی اگر ضایعه مشخصی یا زخم مشخصی روی ناحیه تناسلی نباشد فرد می تواند ناقل ویروس باشد. البته به نسبت به زمانی که زخم واضحی داشته باشد به میزان کمتری است.

نحوه جلوگیری از انتقال تبخال تناسلی

در صورتی که اگر فردی به این بیماری مبتلا شد حتما شریک جنسی خود را در جریان گذاشته شود. استفاده از روش های جلوگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم به علت اینکه یک روش حفاظتی است، شانس و احتمال انتقال ویروس را به شریک جنسی، کاهش می دهد البته همه افر اد به یک میزان انتقال دهنده نیستند.

دکتر لیلا تدین جراح و متخصص زنان دارای بورد تخصصی زنان و زايمان از دانشگاه تهران، به بررسی و تشخیص بیماری ها و همچنین جراحی زببایی می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره ۲۶۳۲۹۶۲۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان تبخال تناسلی

کسانی که بیماری یا عفونت اولیه آنها شدیدتر است احتمال اینکه این بیماری عودهای مکرر را دارد. این ویروس از بدن ریشه کن نمی شود. ممکن است ضایعات تاول مانند درمان شوند ولی این ویروس برای همیشه به صورت مخفی در پوست و غدد لنفاوی ناحیه درگیر شده به صورت مخفی زندگی خواهد کرد. امکان ریشه کن کردن تبخال تناسلی تا به امروز در طب پزشکی وجود نداشته، بنابراین فرد این ویروس را به همراه خود خواهد داشت و دوره هایی از عود را تجربه می کند. کسانی که حمله اول شدیدتر و طولانی مدت تر داشتند و درمان نشده اند شانس عود بیشتری دارند. این ویروس هیچ خطری از نظر باروری و سرطان زایی ندارد.

پنج × پنج =