خطرات عفونت های بارداری برای جنین

برخی عفونت هایی که مادر در بارداری دچار آن می شود از جفت عبور کرده و به جنین می رسد . در نتیجه عوارض خطرناکی برای جنین به همراه خواهد داشت . برای اینکه با این عفونت ها آشنا شوید با ما در ادامه همراه باشید تابه طور مفصل به آن بپردازیم .

چه عفونت هایی در باردای خطرناک هستند؟

سیفلیس ، توکسوپلاسموز ، سایر عفونت ها ( مانند سوزاک ، آبله مرغان ، ویروس هپاتیت B و ایدز ) ، سرخچه ، سیتومگالوویروس و هرپس مجموعا به عنوان فونت های STORCH شناخته می شوند که قادرند از جفت عبور کرده و اثرات ناخواسته شدیدی را در جنین ایجاد کنند . به طور کلی همه عفونت های STORCH نشانه های شبه آنفلوآنزایی در زن ایجاد می کنند اما اثرات جنینی و نوزادی آنها بسیار جدی ترند .

عفونت-های-بارداری

توکسوپلاسموز چیست ؟

توکسوپلاسموز یک بیماری چند سیستمی است که بوسیله انگل توکسوپلاسماگوندی ایجاد می شود . خوردن گوشت خام یا خوب پخته نشده زنان را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می دهد . تماس دست ها با دهان بعد از تماس با ریخت و پاش های مربوط به گربه ، عامل خطر ضعیفی برای ابتلا است . حدود ۳۰% از زنانی که در بارداری با گربه تماس دارند ، بیماری را به فرزند خود انتقال می دهند . عفونت جنینی در ۱۱/.-۷٫/. درصد از همه بارداری ها اتفاق می افتد .

عوارض توکسوپلاسموز برای جنین

توکسوپلاسموز شدید با زایمان زودرس ، عقب ماندگی رشد و حتی سقط همراه باشد .

دکتر لیلا تدین جراح و متخصص زنان دارای بورد تخصصی زنان و زایمان از دانشگاه تهران،از جدیدترین لیزر مونالیزا تاچ برای تنگ کردن  ناحیه تناسلی بانوان استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره ۲۶۳۲۹۶۲۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

پیشگیری از توکسوپلاسموز

• شستن دقیق دستها
  • عدم مصرف گوشت خام
  • عدم تماس با گریه

بیماری سوزاک در بارداری

شیوع عفونت گنوکوکی در زنان باردار بین ۵/۲ -۳/۷ درصد است . نوزاد می تواند مکررا بوسیله تیسریاگنوره آلوده شود . بعد از پاره شدن پرده ها ، عفونت صعودی می تواند منجر به آلوده شدن دهانی – معدی جنین شود . همچنین ارگانیسم قدر است سطوح مخاطی مانند ملتحمخ ، مخاط رکتوم و حلق را درگیر کند . آلودگی جنین ، حین عبور از کانال زایمان هم اتفاق می افتد . آرتریت ، سیتی سمی ، مننژیت ، واژینیت و آبسه های جمجمه برخی تظاهرات بالینی سوزاک نوزادی هستند .

بهترین متخصص زنان در تهران

سیفلیس در بارداری

سیفلیس مادرزادی و نوزادی در طی سال های اخیر به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی مطرح شده است . تخمین زده می شود که به ازای هر ۱۰۰ زن تشخیص داده شده با بیماری اولیه یا ثانویه ۵-۲ نوزاد سیفلیس مادرزادی خواهند داشت . اگر این بیماری در طی بارداری درمان نشود ، ۵۰-۴۰ درصد نوزادان بدنیا آمده از این مادران ، دارای سیفلیس مادرزادی نشانه دار خواهند بود.

نحوه انتقال سیفلیس

نحوه انتقال بیماری در بزرگسالان از طریق تماس جنسی است . جنین معمولا در رحم مادر از طریق عفونت جفتی ، آلوده می شود اما ممکن است عفونت مایع آمنیون نیز اتفاق بیفتد . همچنین نوزاد می تواند در زمان زایمان در اثر تماس با ضایعات فعال دستگاه تناسلی آلوده شود . میزان خطر ابتلا جنین و نوزاد بر اساس مرحله عفونت مادری متفاوت است . خطر ابتلا در مرحله سیفلیس اولیه و ثانویه شایع تر است . بیماری درمان نشده مادری در ۳۰-۴۰ درصد موارد منجر به مرده زایی می شود . میزان سیفلیس مادرزادی حدود ۲/۱۱ درصد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده است.

19 − چهارده =