درمان نازایی

درمان نازایی یکی از مسئله هایی است که امروزه طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است . ناباروری به عنوان تلاش برای باردار شدن (با مقاربت مکرر) حداقل یک سال بدون موفقیت است. ناباروری زنان، ناباروری مردان یا ترکیبی از دو مورد در میلیون ها زوج تاثیر می گذارد. تخمین زده می شود ۱۰ تا ۱۸ درصد از زوج ها مشکل بارداری دارند.

علل ناباروری زنان می تواند تشخیص دشوار باشد. درمان های زیادی وجود دارد که به علت ناباروری بستگی دارد. بسیاری از زوج های نابارور تصور می کنند که تولد یک نوزاد باید بدون درمان صورت گیرد.

علائم ناباروری

علل و نشانه ای اصلی ناباروری عدم توانایی بارداری است. یک چرخه قاعدگی که بیش از حد طولانی است (۳۵ روز یا بیشتر)، خیلی کوتاه (کمتر از ۲۱ روز)، نامنظم یا غایب می تواند به این معنی باشد که یک خانم تخمک گذاری سالم ندارد. ممکن است نشانه های دیگری از علائم بیرونی نیز وجود نداشته باشد.

معاینه و مراجعه به متخصص چه زمانی باید صورت گیرد؟

شایان ذکر است که بگوییم یکی از علائم در سن دخیل می باشد.

تا سن ۳۵ سالگی، اغلب متخصصان توصیه می کنند که حداقل یک سال قبل از آزمایش یا درمان باردار شوند.

اگر خانمی بین ۳۵ تا ۴۰ ساله باشد، پس از شش ماه تلاش، نگرانی های خود را با پزشک باید در میان بگذارد.

اگر خانمی بیش از ۴۰ سال سن داشته باشد، پزشک ممکن است بخواهد آزمایش یا درمان را شروع نماید.

متخصص زنان هم چنین می تواند شروع به آزمایش یا درمان کند، در صورتی که برخی از علائم در زوجین وجود داشته باشد، از جمله:

• خانمی یا همسرش مشکلات مربوط به باروری را دارند
  • سابقه ای از دوره های نامنظم یا دردناک
  • بیماری التهابی لگن
  • سقط مکرر
  • درمان و یا جراحی از سرطان یا اندومتریوز
  • و…

علل ناباروری

اندام های تولید مثل خانم ها ضعیف عمل می کند.

سیستم تولید مثل نامرتب باشد.

زمانی که تخمک در رحم بارور می شود ولی توانایی لقاح را ندارد.

باروری و تخمک گذاری نامنظم

برخی نکات در جهت بارداری

یک خانم  باید تخمک گذاری دقیق را برای باردار شدن بداند و اطلاع کافی در جهت تولید تخمک از تخمدان ها را بررسی نماید. پروسه ای شناخته شده به عنوان تخمک گذاری از علائم مهم بارداری به حساب می آید. متخصص زنان وزایمان می تواند به بررسی سیکل های قاعدگی و تأیید تخمک گذاری کمک شایانی نماید.

همسر باید اسپرم  های مورد نیاز را تولید نماید. برای اکثر زوجین، این مشکلی نیست، مگر این که همسر سابقه بیماری یا جراحی داشته باشد. متخصص می تواند آزمایش های ساده ای را برای ارزیابی سلامت اسپرم انجام دهد.

زوج باید مقاربت منظم داشته باشند. باید در طول زمان بارور، مقاربت جنسی مداوم صورت گیرد. متخصص قادر است که در درک بهتر زمانی که بارور تر است کمک نماید.

معاینه یک خانم  از جهت سلامت لوله های فالوپ باز و یک رحم طبیعی مهم می باشد زیرا زمانی که تخمک و اسپرم در لوله های فالوپی ملاقات می کنند و جنین به رحم سالم نیاز دارد که در آن رشد کند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

برای این که بارداری طبیعی رخ دهد، هر مرحله از فرآیند تولید مثل افراد باید درست انجام شود. مراحل این فرآیند عبارتند از:

• یکی از دو تخمدان یک تخمک بالغ را آزاد می کند.
  • تخمک توسط لوله فالوپی برداشته شده است.
  • اسپرم به داخل رحم و داخل لوله رحم منتقل می شود تا تخمک را برای لقاح بگیرد.
  • تخمک به لوله رحمی منتقل شود.
  • تخمک آزاد شده باید در رحم رشد نماید.

گفته می شود که عوامل  زیادی می تواند این روند را در هر مرحله از بین ببرد. ناباروری زنان ناشی از یک یا چند عامل زیر است، از جمله:

اختلالات و ناهنجاری های تخمک گذاری

اختلالات تخمک گذاری، به این معنی که اغلب خانم ها تخمک گذاری می کنند یا نه، مشکلات تنظیم هورمون های تولید مثل توسط هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز یا مشکلات تخمدان می تواند باعث اختلالات تخمک گذاری شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS). PCOS باعث اختلال هورموني مي شود که بر تخمک گذاری اثر می گذارد. PCOS با مقاومت به انسولین و چاقی، رشد مو غیر طبیعی در صورت یا بدن و آکنه همراه است. این شایع ترین علت ناباروری زنان است.

اختلال و ناهنجاری در عملکرد هیپوتالاموس: دو هورمون تولید شده توسط غده هیپوفیز مسئول تحریک تخمک گذاری هر ماه (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH) هستند. برخی علل از جمله:

• استرس فیزیکی و عاطفی بیش از حد
  • وزن بسیار زیاد یا بسیار کم

می تواند تولید این هورمون ها را مختل کرده و بر تخمک گذاری تاثیر بگذارد. دوره های نامنظم یا غایب شایع ترین نشانه ها هستند.

درمان-نازایی

درمان-نازاییمان

نارسایی زودرس تخمدان همچنین نارسایی اولیه تخمدان: این اختلال معمولا به علت پاسخ خودکارخوانی یا از دست دادن زودرس تخمک از تخمدان (احتمالا از ژنتیک یا شیمی درمانی) ایجاد می شود. تخمدان دیگر تخمک تولید نمی کند و تولید استروژن را در زنان زیر ۴۰ سال کاهش می دهد.

پرولاکتین بیش از حد غده هیپوفیز ممکن است باعث تولید بیش از حد پرولاکتین (hyperprolactinemia) شود که باعث کاهش تولید استروژن می شود و ممکن است باعث ناباروری نیز به همراه داشته باشد. این عامل معمولا به یک مشکل غده هیپوفیز مرتبط است، این  عارضه می تواند به علت داروهایی است که افراد برای بیماری دیگری مصرف می نمایند.

آسیب به لوله های فالوپ (ناباروری لوله)

لوله های فالوپی آسیب دیده یا مسدود شده باعث می شود که اسپرم از طریق تخمک عبور کند یا عبور تخمک را به رحم منتقل کند. علل آسیب لوله فالوپ یا انسداد می تواند شامل موارد زیر باشد.

• بیماری التهابی لگن
  • عفونت رحم و لوله های فالوپی به علت کلامیدیا
  • گونوره یا سایر عفونت های منتقله از راه جنسی
  • جراحی قبلی در شکم یا لگن، از جمله جراحی برای حاملگی خارج از رحم، که در آن تخمک لقاح می یابد و در یک لوله فالوپی به جای رحم رشد می کند.
  • بیماری سل ریوی یکی از علل عمده ناباروری نیز شناخته شده است.
  • آندومتریوز: آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافتی که به طور طبیعی در رحم رشد می کند و در دیگر نقاط نیز شروع به رشد نماید. این رشد بافت اضافی – و از بین بردن جراحی آن – می تواند باعث بروز زخم ها شود، که ممکن است از لوله های فالوپی جلوگیری کند و از یکپارچه شدن تخمک و اسپرم جلوگیری کند. آندومتریوز هم چنین می تواند بر روی رحم قرار بگیرد و تخمک گذاری تخمک بارور را مختل کند. به نظر می رسد که این وضعیت نیز باروری را در روش های کمتر مستقیم مانند آسیب رساندن به اسپرم و تخمک تاثیر می گذارد.

رحم یا گردن رحم

چندین علت رحم یا گردن رحم می توانند بر اثر باروری با دخالت در لانه گزینی یا افزایش احتمال سقط جنین تاثیرگذار باشند

درمان نازایی

پولیپ های خوش خیم یا تومورها (فیبروئید یا میوم) در رحم رایج هستند.

• برخی می توانند لوله های فالوپ را مسدود کنند یا با لانه گزینی مواجه شوند و بر باروری تاثیر گذار باشند. با این حال، بسیاری از زنان مبتلا به فیبروئیدها یا پولیپ ها باردار می شوند.
  • اندومتریوز زخم یا التهاب داخل رحم می تواند لنز را مختل کند.
  • ناهنجاری های رحم از هنگام تولد، مانند رحم غیرطبیعی شکل، می تواند مشکلات را بارداری را افزایش دهند.
  • تنگی دهانه رحم، محدود شدن گردن رحم، می تواند ناشی از ناهنجاری های ارثی یا آسیب به دهانه رحم باشد.
  • گاهی اوقات گردن رحم نمی تواند بهترین نوع مخاط را تولید کند تا بتواند اسپرم را از طریق رحم به داخل آن منتقل کند.

ناباروری غیرقابل توصیف

گاهی اوقات علت ناباروری هرگز پیدا نمی شود. ترکیبی از چند عامل جزئی در هر دو طرف می تواند مشکلات باروری ناشناخته را ایجاد کند. هرچند ناامید کننده است که پاسخ خاصی را بدست نیاوریم، این مشکل ممکن است با زمان خود صحیح باشد. اما نباید درمان برای ناباروری را به تعویق انداخت .

برخی از عوامل خطر در بارداری

برخی عوامل ممکن است بارداری را در معرض خطر قرار دهد، از جمله:

• سن: کیفیت و کمیت یک تخمک زن با افزایش سن شروع به کاهش می کند. در اواسط دهه ۳۰ میزان سرعت از دست رفتن فولیکول ها به وجود آمد و تخمک های با کیفیت و کمتری تولید می شد. این امر مفهوم را دشوار می کند و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.
  • استعمال دخانیات و قلیان: علاوه بر آسیب رساندن به سرطان دهانه رحم و فالوپ، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سقط جنین و حاملگی ناخوشایند را افزایش می دهد. هم چنین تخمین زده شده است که تخمدان ها را تخلیه می کنند و تخمک های خود را قبل از موعد دفع می کنند. قبل از شروع درمان باروری، سیگار کشیدن را متوقف کنید.
  • وزن: داشتن بیش از حد یا به طور قابل توجهی وزن ممکن است بر تخمک گذاری طبیعی تاثیر گذارد. به دست آوردن شاخص توده بدنی سالم (BMI) ممکن است فرکانس تخمک گذاری و احتمال حاملگی را افزایش دهد.
  • تاریخ جنسی: عفونت های منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا و گونوره ممکن است به لوله های فالوپ آسیب برساند. داشتن مقاربت محافظت نشده با شرکای متعدد خطر ابتلا به عفونت منتقله از راه جنسی را افزایش می دهد که ممکن است باعث مشکلات باروری شود.
  • نوشیدن الکل: مصرف الکل نیز در فرآیند بارداری تاثیر گذاشته و این پروسه را به تعویق می اندازد.

برخی از نکاتی که در پروسه ی بارداری کمک می نماید

• حفظ وزن طبیعی: زنان دارای اضافه وزن و کم وزن در معرض خطر ابتلا به اختلالات تخمک گذاری هستند. اگر نیاز به از دست دادن وزن می باشید بهتر است که یک رژیم غذایی اصولی و استاندارد و یک  ورزش منظم را در زندگی داشته باشید. تمرین شدید و بیش از پنج ساعت در هفته با کاهش تخمک گذاری همراه است.
  • ترک سیگارو قلیان: توتون و تنباکو اثرات منفی چندگانه بر باروری دارد، به جز سلامت عمومی و سلامتی یک جنین. اگر سیگار در زمان بارداری می کشید، بهتر است که آن را متوقف نماید.
  • اجتناب از الکل مصرف :الکل سنگین ممکن است منجر به کاهش باروری شود. و هر گونه مصرف الکل می تواند بر سلامت یک جنین در حال توسعه تاثیر بگذارد. اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری می باشید، ازنوشیدن الکل جلوگیری کنید و در حین بارداری مشروبات الکلی ننوشید.
  • کاهش استرس: برخی مطالعات نشان داده اند که زوج هایی که تحت تأثیر روانشناسی قرار می گیرند نتایج نادرستی با درمان ناباروری دارند. اگر می توانید راه پیشگیری از استرس را در زندگی خود پیدا کنید قبل از این که باردار شوید، این عارضه را در خود حل کنید.
  • محدود کردن کافئین: تحقیقات نشان می دهد که محدود کردن مصرف کافئین به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز نباید بر توانایی برای باردار شدن تاثیر بگذارد. این در مورد یک تا دو فنجان ۶ تا ۸ اونس قهوه در روز کافی می باشد.

درمان نازایی

• معاینه ماهانه از رحم و چکاپ لوله های رحمی: با مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان حاذق قبل از بارداری باید از میزان سلامت رحم و سلامت لوله های رحمی آگاهی کسب شود تا در پروسه بارداری هیچ گونه اختلالی را به همراه نداشته باشد.
  • درمان برخی از بیماری ها: قبل از بارداری باید بیماری هایی مثل: تیروئید و دیابت در یک زوج درمان و کنترل شود تا سیکل قاعدگی را نامنظم ننماید و بر چرخه قاعدگی تاثبری نگذارد.
  • داروها: مصرف برخی از داروها بر بارداری تاثیر می گذارد، بهتر است که در صورتی که هر گونه داروی خاصی را مصرف می نمایید را به متخصص زنان وزایمان خود اطلاع دهید تا توصیه و پیشنهاد مناسب را به زوج جهت مصرف تجویز کند و اختلالی بر سیستم بارداری وارد ننماید.

با این حال، اگر به دنبال تست یا گزینه هایی برای افزایش شادابی باروری خود می باشید، بهتر است که به یک متخصص زنان و زایمان حاذق و باتجربه جهت راهنمایی و مشاوره مراجعه نماید، تا مناسب ترین گزینه را برای این پروسه به شما پیشنهاد کند.

سه × یک =