درمان نازایی

درمان نازایی یکی از مسئله هایی است که امروزه طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است . ناباروری به عنوان تلاش برای باردار شدن (با مقاربت مکرر) حداقل یک سال بدون موفقیت است. ناباروری زنان، ناباروری مردان یا ترکیبی از دو مورد در میلیون ها زوج تاثیر می گذارد. تخمین زده می شود ۱۰ تا ۱۸ درصد از زوج ها مشکل بارداری دارند.

تشخیص علل ناباروری زنان می تواند دشوار باشد. درمان های زیادی وجود دارد که به علت ناباروری بستگی دارد. بسیاری از زوج های نابارور تصور می کنند که تولد یک نوزاد باید بدون درمان صورت گیرد.

علائم ناباروری

علل و نشانه ای اصلی ناباروری عدم توانایی بارداری است. یک چرخه قاعدگی که بیش از حد طولانی است (۳۵ روز یا بیشتر)، خیلی کوتاه (کمتر از ۲۱ روز)، نامنظم یا غایب می تواند به این معنی باشد که یک خانم تخمک گذاری سالم ندارد. ممکن است نشانه های دیگری از علائم بیرونی نیز وجود نداشته باشد.

معاینه و مراجعه به متخصص چه زمانی باید صورت گیرد؟

شایان ذکر است که بگوییم یکی از علائم در سن دخیل می باشد.

تا سن ۳۵ سالگی، اغلب متخصصان توصیه می کنند که حداقل یک سال قبل از آزمایش یا درمان باردار شوند.

اگر خانمی بین ۳۵ تا ۴۰ ساله باشد، پس از شش ماه تلاش، نگرانی های خود را با پزشک باید در میان بگذارد.

اگر خانمی بیش از ۴۰ سال سن داشته باشد، پزشک ممکن است بخواهد آزمایش یا درمان را شروع نماید.

متخصص زنان هم چنین می تواند شروع به آزمایش یا درمان کند، در صورتی که برخی از علائم در زوجین وجود داشته باشد، از جمله:

• خانمی یا همسرش مشکلات مربوط به باروری را دارند
  • سابقه ای از دوره های نامنظم یا دردناک
  • بیماری التهابی لگن
  • سقط مکرر
  • درمان و یا جراحی از سرطان یا اندومتریوز
  • و…

علل ناباروری

اندام های تولید مثل خانم ها ضعیف عمل می کند.

سیستم تولید مثل نامرتب باشد.

زمانی که تخمک در رحم بارور می شود ولی توانایی لقاح را ندارد.

باروری و تخمک گذاری نامنظم

برخی نکات در جهت بارداری

یک خانم  باید تخمک گذاری دقیق را برای باردار شدن بداند و اطلاع کافی در جهت تولید تخمک از تخمدان ها را بررسی نماید. پروسه ای شناخته شده به عنوان تخمک گذاری از علائم مهم بارداری به حساب می آید. متخصص زنان وزایمان می تواند به بررسی سیکل های قاعدگی و تأیید تخمک گذاری کمک شایانی نماید.

همسر باید اسپرم  های مورد نیاز را تولید نماید. برای اکثر زوجین، این مشکلی نیست، مگر این که همسر سابقه بیماری یا جراحی داشته باشد. متخصص می تواند آزمایش های ساده ای را برای ارزیابی سلامت اسپرم انجام دهد.

زوج باید مقاربت منظم داشته باشند. باید در طول زمان بارور، مقاربت جنسی مداوم صورت گیرد. متخصص قادر است که در درک بهتر زمانی که بارور تر است کمک نماید.

معاینه یک خانم  از جهت سلامت لوله های فالوپ باز و یک رحم طبیعی مهم می باشد زیرا زمانی که تخمک و اسپرم در لوله های فالوپی ملاقات می کنند و جنین به رحم سالم نیاز دارد که در آن رشد کند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

برای این که بارداری طبیعی رخ دهد، هر مرحله از فرآیند تولید مثل افراد باید درست انجام شود. مراحل این فرآیند عبارتند از:

• یکی از دو تخمدان یک تخمک بالغ را آزاد می کند.
  • تخمک توسط لوله فالوپی برداشته شده است.
  • اسپرم به داخل رحم و داخل لوله رحم منتقل می شود تا تخمک را برای لقاح بگیرد.
  • تخمک به لوله رحمی منتقل شود.
  • تخمک آزاد شده باید در رحم رشد نماید.

گفته می شود که عوامل  زیادی می تواند این روند را در هر مرحله از بین ببرد. ناباروری زنان ناشی از یک یا چند عامل زیر است، از جمله:

اختلالات و ناهنجاری های تخمک گذاری

• اختلالات تخمک گذاری، شامل مشکلات هورمونی مانند غده های هیپوتالاموس یا هیپوفیز یا مشکلات تخمدان می تواند باعث اختلالات تخمک گذاری شود.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک، (PCOS). PCOS باعث اختلال هورموني مي شود که بر تخمک گذاری اثر می گذارد. PCOS با مقاومت به انسولین و چاقی، رشد مو غیر طبیعی در صورت یا بدن و آکنه همراه است. این شایع ترین علت ناباروری زنان است.

اختلال و ناهنجاری در عملکرد هیپوتالاموس: دو هورمون تولید شده توسط غده هیپوفیز مسئول تحریک تخمک گذاری هر ماه (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH) هستند. برخی علل از جمله:

• استرس فیزیکی و عاطفی بیش از حد
  • وزن بسیار زیاد یا بسیار کم

می تواند تولید این هورمون ها را مختل کرده و بر تخمک گذاری تاثیر بگذارد. دوره های نامنظم یا غایب شایع ترین نشانه ها هستند.

درمان-نازایی

درمان-نازاییمان

نارسایی زودرس تخمدان همچنین نارسایی اولیه تخمدان: این اختلال معمولا به علت پاسخ خودکارخوانی یا از دست دادن زودرس تخمک از تخمدان (احتمالا از ژنتیک یا شیمی درمانی) ایجاد می شود. تخمدان دیگر تخمک تولید نمی کند و تولید استروژن را در زنان زیر ۴۰ سال کاهش می دهد.

پرولاکتین بیش از حد غده هیپوفیز ممکن است باعث تولید بیش از حد پرولاکتین (hyperprolactinemia) شود که باعث کاهش تولید استروژن می شود و ممکن است باعث ناباروری نیز به همراه داشته باشد. این عامل معمولا به یک مشکل غده هیپوفیز مرتبط است، این  عارضه می تواند به علت داروهایی است که افراد برای بیماری دیگری مصرف می نمایند.

آسیب به لوله های فالوپ (ناباروری لوله)

آسیب لوله فالوپ یا انسداد می تواند شامل موارد زیر باشد:

• بیماری التهابی لگن
  • عفونت رحم و لوله های فالوپی به علت کلامیدیا
  • گونوره یا سایر عفونت های منتقله از راه جنسی
  • جراحی قبلی در شکم یا لگن، از جمله جراحی برای حاملگی خارج از رحم
  • بیماری سل ریوی که یکی از علل عمده ناباروری نیز شناخته شده است.
  • آندومتریوز: آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافتی که به طور طبیعی در رحم رشد می کند و در دیگر نقاط نیز شروع به رشد نماید. این رشد بافت اضافی می تواند باعث بروز زخم ها شود، که ممکن است از لوله های فالوپی و از یکپارچه شدن تخمک و اسپرم جلوگیری کند. آندومتریوز هم چنین در رحم ایجاد شود و تخمک گذاری را  مختل کند.

عوامل موثر در سقط جنین

• وجود پولیپ های خوش خیم یا تومورها (فیبروئید یا میوم) در رحم . برخی از این میوم ها می توانند لوله های فالوپ را مسدود کنند یا با لانه گزینی بر باروری تاثیر گذار باشند. با این حال، بسیاری از زنان مبتلا به فیبروئیدها یا پولیپ ها باردار می شوند.
  • اندومتریوز زخم یا التهاب داخل رحم می تواند لنز را مختل کند.
  • ناهنجاری های رحم از هنگام تولد، مانند رحم غیرطبیعی شکل، می تواند مشکلات نابار.ری را افزایش دهند.
  • تنگی دهانه رحم، محدود شدن گردن رحم، می تواند ناشی از ناهنجاری های ارثی یا آسیب به دهانه رحم باشد.
  • گاهی اوقات گردن رحم نمی تواند بهترین نوع مخاط را تولید کند تا بتواند اسپرم را از طریق رحم به داخل آن منتقل کند.

ناباروری غیرقابل توصیف

گاهی اوقات علت ناباروری هرگز پیدا نمی شود. ترکیبی از چند عامل جزئی در هر زوج می تواند مشکلات باروری ناشناخته را ایجاد کند.

عوامل خطر در بارداری

برخی از عواملی که ممکن است بارداری را در معرض خطر قرار دهد، از جمله:

• سن: کیفیت و کمیت تخمک یک زن با افزایش سن شروع به کاهش می کند. در اواسط دهه ۳۰ میزان سرعت از دست رفتن فولیکول ها افزایش می یابد و تخمک هایی با کیفیت کمتری تولید می شود که این امر خطر سقط جنین را افزایش می دهد.
  • استعمال دخانیات و قلیان: استعمال دخانیات علاوه بر آسیب رساندن به سرطان دهانه رحم و فالوپ خطر ابتلا به سقط جنین و حاملگی ناخوشایند را افزایش می دهد. هم چنین باعث می شود تخمدان ها تخلیه شوند و تخمک های خود را قبل از موعد دفع کنند.
  • وزن: وزن بیش از حد بر تخمک گذاری طبیعی تاثیر زیادی می گذارد. داشتن شاخص توده بدنی سالم (BMI)  فرکانس تخمک گذاری و احتمال حاملگی را افزایش دهد.
  • تاریخ جنسی: عفونت های منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا و گونوره ممکن است به لوله های فالوپ آسیب برساند. مقاربت محافظت نشده با شرکای متعدد خطر ابتلا به عفونت منتقله از راه جنسی را افزایش می دهد که ممکن است باعث ایجاد مشکلات باروری شود.
  • نوشیدن الکل: مصرف الکل نیز در فرآیند بارداری تاثیر گذاشته و این پروسه را به تعویق می اندازد.

نکاتی که به پروسه ی بارداری کمک زیادی می نماید

• حفظ وزن طبیعی: زنانی که اضافه وزن دارند یا زنانی که کم وزن هستند در معرض خطر ابتلا به اختلالات تخمک گذاری اند. با رعایت یک رژیم غذایی اصولی و استاندارد و با ورزش منظم می توان به وزن مناسب جهت بارداری رسید.
  • ترک سیگار و قلیان: توتون و تنباکو اثرات منفی چندگانه بر باروری، سلامت عمومی و سلامتی دارد. اگر در زمان بارداری سیگار می کشید، بهتر است آن را متوقف نمایید.
  • اجتناب از مصرف الکل : الکل منجر به کاهش باروری شود و مصرف هر گونه الکل می تواند بر سلامت جنین در حال رشد تاثیر بگذارد.
  • کاهش استرس: برخی مطالعات نشان داده اند که زوج هایی که تحت تأثیر روانشناسی قرار می گیرند نتایج نادرستی با درمان ناباروری دارند. اگر می توانید راه پیشگیری از استرس را در زندگی خود پیدا کنید قبل از این که باردار شوید، این عارضه را در خود حل کنید.
  • محدود کردن کافئین: تحقیقات نشان می دهد که محدود کردن مصرف کافئین به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز نباید بر توانایی برای باردار شدن تاثیر بگذارد. این در مورد یک تا دو فنجان ۶ تا ۸ اونس قهوه در روز کافی می باشد.

درمان نازایی

• معاینه ماهانه از رحم و چکاپ لوله های رحمی: با مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان حاذق قبل از بارداری باید از سلامت رحم و لوله های رحمی آگاهی کسب شود تا در پروسه بارداری هیچ گونه اختلالی را به همراه نداشته باشد.
  • درمان برخی از بیماری ها: بیماری هایی مانند تیروئید و دیابت قبل از بارداری باید در زوجین درمان و کنترل شود.
  • داروها: مصرف برخی از داروها بر بارداری تاثیر مستقیم می گذارد، هر یک از زوجین اگر داروی خاصی را مصرف می کنند باید قبل از بارداری این مسله را با متخصص زنان و زایمان خود مطرح کنند تا توصیه ها و پیشنهادات مناسب را به زوجین تجویز کند تا اختلالی بر سیستم بارداری وارد نشود.

با این حال، اگر به دنبال تست یا گزینه هایی برای افزایش باروری خود می باشید، بهتر است که به یک متخصص زنان و زایمان  باتجربه جهت راهنمایی و مشاوره مراجعه نمایید، تا مناسب ترین گزینه را برای شما پیشنهاد کند.