زگیل تناسلی زنان

یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی زگیل تناسلی می باشد. متاسفانه امروزه زگیل تناسلی یکی از بیماری های شایع در بین خانم های جوان است که کمتر به آن اهمیت داده می شود. این بیماری از طریق پوست و در ۹۹ درصد موارد از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می کند و در یک درصد باقی مانده که معمولا به ندرت این اتفاق می افتد. چون این ویروس در محیط خارج از بدن می تواند در مدت کوتاهی زنده بماند بنابراین از راه هایی مانند اپیلاسیون، استخر، حوله آلوده و سونا ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود که احتمال ابتلا از این راه کمتر می باشد.

دکتر لیلا تدین جراح و متخصص زنان دارای بورد تخصصی زنان و زايمان از دانشگاه تهران، به بررسی و تشخیص بیماری های زنان می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره ۲۶۳۲۹۶۲۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

عامل تشکیل زگیل تناسلی

عامل این بیماری ویروسی به نام HPV  است که بسیار فعال است و به راحتی از طریق تماس های پوستی منتقل می شود حتی وقتی در رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود. زگیل تناسلی یک سری دانه های ریزی و خال های زیر پوستی هستند که در اطراف کشاله ران و تناحیه تناسلی خود را نشان می دهند. به دلیل اینکه کاندوم این مناطق را پوشش نمی دهد این بیماری به راحتی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شود.

تشخیص زگیل های تناسلی در زنان

در فرد مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است هیچ گونه علامتی از این بیماری را نشان ندهد. در واقع طبق آمارهای موجود نزدیک به ۸۰ درصد افرادی که مبتلا هستند هیچگونه علامتی ندارند. افراد این ویروس را از طریق رابطه جنسی منتقل می کنند و شاید این ویروس ماها و سالها بعد فعال شود و خود را نشان دهد. اما ۲۰ درصد افراد با دو سری علامت در خود یا شریک جنسی خودشان به وجود بیماری مشکوک می شوند و به پزشک مراجعه می کنند. یا زگیل ها داخل واژن آنها قرار دارد و با لکه بینی، درد و سوزش حین رابطه جنسی متوجه می شوند یا وجود دانه های ریز و خال های زیر پوستی اطراف کشاله ران مقعد و ناحیه تناسلی احساس می شود که رو به رشد است.

درمان زگیل تناسلی

اگر خانمی با فرد ناقل این بیماری رابطه داشته باشد باید حتما به متخصص زنان مراجعه کند تا اقامات درمانی مانند آزمایش پاپ اسمیر و یا تست سرطان دهانه رحم را انجام دهد و در صورتی تست پاپ اسمیر مثبت بود آزمایش تست دهانه رحم را هم انجام دهد. ویروس HPV  نزدیک به ۱۵۰ نوع و تیپ مختلف دارد که از بین آنها تیپ های  ۱۶ و ۱۸ بیشترین ارتباط را با سرطان دارند. انواع دیگر HPV  که باعث بروز زگیل در ناحیه تناسلی می شوند جزو تیپ های ۶ و ۱۱ هستند که معمولا ریسک سرطانی بالایی ندارند.

مسئول ۷۰ درصد سرطان های رحم و دیگر سرطان های مرتبط با ویروس HPV  تیپ ۱۶ و ۱۸ هستن که معمولا تظاهر بالینی ندارند بنابراین به همه بانوان توصیه می شود که سالانه حتما تست پاپ اسمیر را انجام دهند زیرا ممکن است به این ویروس که به صورت نهفته و بدون علائم است مبتلا باشند.

زگیل تناسلی زنان

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به ویروسHPV  واکسن گارداسیل می باشد که این واکسن حاوی پروتئین های غیرفعال شده این ویروس است که این واکسن ویروس زنده کشته شده یا ضعیف شده ویروس HPV   نیست بنابراین تزریق آن باعث این بیماری منجر به سرطان نمی شود. پروتئین های موجود در این واکسن باعث افزایش ایمنی بدن در برابر این ویروس می شود و بدن را در برابر ویروس های نوع ۶  ۱۱  ۱۶  و ۱۸ محافظت می کند.

سن مناسب تزریق واکسن گارداسیل

سن مناسب برای تزریق این واکسن از طرف سازمان غذا و دارو سن ۱۲ تا ۳۰ سالگی برای دختران و پسران است. تزریق واکسن در سه نوبت انجام می شود. نوبت دوم دو ماه بعد از تزریق نوبت اول و نوبت سوم ۶ ماه بعد از تزریق نوبت اول انجام می شود. تزریق واکسن باید قبل از شروع اولین رابطه جنسی انجام شود.

منتطر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

با تشکر مدیریت سایت دکتر لیلا تدین