پارگی رحم

پارگی رحم می تواند در رحم های اسکاردار (سزارین – میومکتومی ) یا بدون اسکار ، ناهنجار ( مثلا حاملگی در شاخ تکامل نیافته رحم ) ، ضربه دیده (تروما) یا در دستکاری ها یا اعمال تروماتیزه کننده قبلی مانند کورتاژ و سوراخ شدگی ایجاد شود .

شایع ترین علت پارگی کامل یا ناقص رحم ، جدا شدن اسکار سزارین قبلی است .

موربیدیته و مرگ و میر پره ناتال در صورت پارگی کامل بسیار بالاترست .

تقسیم بندی پارگی رحم

پارگی رحم بر دو نوع است : پارگی کامل و ناقص

پارگی کامل : تمام لایه های رحم و در اکثر موارد سروز پوشاننده رحم را در برمی گیرد و حفره رحم با حفره شکم ارتباط پیدا می کند . در این نوع پارگی قسمتی از بدن جنین و گاه تمامی جنین از ناحیه پاره شده به خارج از رحم راه می یابد .

پارگی ناقص یا مخفی : اصطلاحی است که معمولا به جدا شدگی عضله رحم ، اما سالم ماندن سروز پوشاننده آن اطلاق می شود . به طور رایج به پارگی ناکامل رحم از هم گسیختگی رحم هم گفته می شود . این گونه پارگی ها معمولا بدون علامت هستند و حفره رحم با حفره شکمی ارتباط ندارد . تفاوت این دو نوع پارگی در این است که در پارگی ناقص پرده های جنینی دست نخورده باقی مانده ، خونریزی وجود نداشته یا خفیف است و بیمار چندان علامت دار نیست و نیاز به درمان خاصی ندارد .

پارگی رحم می تواند بنا بر دلایل بسیاری اتفاق بیفتد. پارگی رحم را باید هرچه سریع تر درمان کرد . به همین دلیل همراهی یک متخصص زنان با تجربه و با تبحر در درمان پارگی رحم بسیار تاثیر گذار می باشد . دکتر لیلا تدین متخصص زنان و جراح زیبایی زنان می تواند پارگی رحم را به بهترین شکل درمان کند و سلامت بیمار را تضمین کند .  جهت مشاوره و وقت دهی می توانید با شماره های ۲۶۳۲۹۶۲۰-۰۲۱ و ۰۹۳۶۶۰۶۱۳۸۲ تماس حاصل فرمائید .

اتیولوژی پارگی رحمی

تصادف با وسایل نقلیه ، استفاده نادرست عوامل اکسی توسیک ، اقدام بی مورد زایمان واژینال ابزاری ، اسکارهای رحمی و سابقه ترومای قبلی .

علائم پارگی رحم حین زایمان

• درد شدید و تیر کشنده در شکم
  • اظهار مادر مبنی بر این که چیزی در داخل بدنش پاره شده است .
  • قطع ناگهانی انقباضات رحمی در تعداد کمی از زنان
  • دیسترس جنینی (افت دیررس ، برای کاردی و از دست رفتن ضربان قلب ) شایع ترین یافته
  • بالا رفتن عضو پرزانته و عدم لمس آن در معاینه واژینال
  • لمس آسان اعضای جنین از روی شکم
  • علائم هیپوولمی و نهایتا شوک
  • خونریزی واژینال یا ادرار خونی
  • درد قفسه سینه (هموپریتوئن ناشی از پارگی – موجب تحریک دیافراگم و درد قفسه سینه می شود ) .
زایمان زودرس

نکته های مهم : پارگی رحم معمولا به علت نشانه های دیسترس جنینی و گهگاه به علت هیپوولمی مادر در اثر خونریزی مخفی آشکار می شود . شایع ترین محل پارگی رحم در طی زایمان سگمان تحتانی رحم است .

علائم پارگی رحم بعد از زایمان

• خونریزی پایدار
  • اتساع رحم
  • آتونی رحم

اقدامات لازم

باز کردن دو رگ و انفوزیون سریع رینگرلاکتات یا نرمال سالین

آماده کردن حداقل ۱۰ واحد خون کامل همگروه

شروع هرچه سریع تر انفوزیون خون

تجویز اکسی توسین وریدی

آمادگی اتاق عمل برای سزارین هیسترکتومی

سوند فولی

ترمیم پارگی

آنتی بیوتیک تراپی

پارگی رحم

شرح اقدامات درمانی پارگی رحم به قرار ذیل است

انفوزیون سرم و خون : به علت خونریزی وسیع و هیپوولمی به دنبال پارگی رحم ، اقدام فوری در جهت انفوزیون سرم و خون در نجات جان مادر ارزش حیاتی دارد . به محض تشخیص پارگی باید دو رگ بزرگ و خوب گرفته شده و رینگرلاکتات یا نرمال سالین یه صورت سریع تزریقشود . تزریق خون کامل میز الزامی است . در غیر این صورت بیمار از شوک ناشی از خونریزی فوت خواهد شد .

تجویز اکسی توسین وریدی : اکسی توسین وریدی ممکن است با انقباض میومتر  و در نتیجه انقباض عروق باعث کاهش خونریزی شود .

آمادگی اتاق عمل : اتاق عمل را باید برای انجام عمل زایمان سزارین و احیانا هیسترکتومی آماده کرد .

هیسترکتومی : درمان انتخابی در اکثر پارگی های رحم هیسترکتومی است .

سوند فولی : به دو منظور قبل از عمل ، سوند فولی گذاشته می شود :

• جلوگیری از احتباس مثانه
  • کنترل برون ده ادراری

ترمیم پارگی : در صورتی که تصمیم به بچه دار شدن مجدد وجود داشته باشد پارگی رحم ترمیم می شود

آنتی بیوتیک : برای کاهش انسیدانس عفونت بعد از عمل ، آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک تجویز می شود . دوز اول نیم ساعت قبل از عمل و دوزهای بعدی ۶ ساعت و ۱۲ ساعت بعد از دوز دوز اول داده می شود . (آمپی سیلین یا کلفین وریدی ۱ گرم ) .

دوازده + 12 =