دکتر لیلا تدین / جراحی زیبایی زنان / هفته سوم بعد از لابیاپلاستی چگونه است؟
۶ دقیقه
هفته سوم بعد از لابیاپلاستی

هفته سوم بعد از لابیاپلاستی چگونه است؟

آنچه می خوانید...

وقتی به هفته سوم بعد از لابیاپلاستی می رسید، سخت ترین بخش بهبودی بعد از جراحی پشت سرتان است. در این زمان، تورم اطراف لابیا بزرگ و لابیا مینور کوتاه شده ممکن است کمتر مشخص باشد، اما به احتمال زیاد همچنان قابل توجه است. تا سه هفته پس از لابیاپلاستی، درد شما باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد و ممکن است احساس کنید که برای فعالیت بیشتر آماده هستید. اما به یاد داشته باشید، بهبودی کامل شش هفته طول می کشد.

بنابراین، در حالی که بیشتر افراد می‌توانند تا هفته سوم فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند، هنوز هم برخی از فعالیت‌ها وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید، یعنی رابطه جنسی نفوذی واژینال، که باید بتوانید پس از هفته ششم با تأیید پزشک خود از سر بگیرید. این مقاله جدول زمانی بهبودی لابیاپلاستی را در سه هفته توضیح می دهد.

روز 15 و 16ام بعد از عمل لابیاپلاستی

در روزهای ابتدایی هفته سوم پس از لابیاپلاستی، تورم لب هنوز شایع و طبیعی است. بنابراین، اگر جراح به شما اجازه مصرف مکمل‌های آرنیکا و بروملین را داده باشد، ممکن است عاقلانه باشد. آرنیکا و بروملین مکمل های گیاهی هستند که می توانند به کاهش التهاب و تورم کمک کنند. آنها معمولا پس از اعمال جراحی برای کاهش التهاب و تورم استفاده می شوند که به نوبه خود به کاهش درد و بهبود بهبودی کمک می کند.

در سه هفته بعد از لابیاپلاستی، حساسیت ممکن است همچنان وجود داشته باشد، مخصوصا زمانی که فشاری به ناحیه وارد شود. این نیز کاملا طبیعی است. ممکن است دیگر نیازی به داروی مسکن نداشته باشید. اگر همچنان به این سطح از کنترل درد نیاز دارید، باید با جراح خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که عفونت در ناحیه وجود ندارد. پیاده روی روزانه بخش مهمی از بهبودی شما است. فعالیت‌هایی که به لابیاها فشار نمی‌آورند قابل قبول هستند، اما از جراح خود مجوز دریافت کنید.

ممکن است لابیای شما هنوز کاملا طبیعی به نظر نرسد. اگر از بخیه های قابل جذب استفاده شده است، باید تا سه هفته شروع به ناپدید شدن می کردند. اما برخی از بخیه ها باقی می مانند و ممکن است بتوانید آنها را احساس کنید. همچنین خارش در محل های برش طبیعی است. حفظ بهداشت خوب همچنان ضروری است.

روز 17 تا 18ام بعد از عمل لابیاپلاستی

در اواسط هفته سوم، تورم شما بهبود می یابد اما همچنان وجود خواهد داشت. لابیای شما همچنان سفت می شود و ممکن است بتوانید بخیه های خارجی را حس کنید.

گاهی اوقات ممکن است یک سوراخ کوچک در امتداد خط برش وجود داشته باشد.  به این حالت تاخیر در بهبود زخم می گویند. اگر این اتفاق افتاد، وحشت نکنید. در نهایت با درمان و توجه خاص بهبود می یابد. در صورت بروز این اتفاق حتما به جراح خود اطلاع دهید. راه حل احتمالی استفاده از پماد آنتی بیوتیکی سه گانه پس از تمیز کردن حداقل دو بار در روز خواهد بود. حتماً روزانه پیاده روی کنید.

روز 19 تا 21ام بعد از عمل لابیاپلاستی

شما اکنون در پایان هفته سوم بعد از عمل لابیاپلاستی خود هستید. هنوز انتظار نداشته باشید که لابیای شما به حالت عادی یا به حالت اولیه بازگردد. همچنان ورم خواهید داشت. اگر به فشار حساس هستید، هنوز هیچ لباس یا لباس زیری نپوشید. پمادها، داروهای مسکن و مکمل های گیاهی باید طبق دستور جراح استفاده شوند. پس از استفاده از سرویس بهداشتی، برش های خود را با بطری اسپری که در مقاله هفته اول بعد از لابیاپلاستی توضیح داده شده است، تمیز کنید. باید روزانه به پیاده روی ادامه دهید.

نه، شما هنوز نمی توانید رابطه جنسی داشته باشید. برش ها هنوز تازه در نظر گرفته می شوند و می توانند با اصطکاک تهاجمی باز شوند.

درد بعد از لابیاپلاستی

احساس ناراحتی شایع ترین مشکل در زمان درد ریکاوری پس از عمل لابیاپلاستی است.  مخصوصا زمانی که لابیای آنها در لباس زیر، نشستن یا حتی پوشیدن لباس های معمولی (عمدتا تنگ) روزمره پیچیده می شود. علاوه بر پیروی از تمام مراقبت های پس از لابیاپلاستی ارائه شده توسط جراح، شرکت در تمام ملاقات‌های بعدی و مصرف داروهای تجویز شده، برخی از نکات کاهش درد برای بهبودی لابیاپلاستی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند به ظاهر روزها را سپری کنید.

  • استفاده از کمپرس سرد: این نوع ماساژ درمانی می تواند به کاهش دما در قسمت آسیب دیده بدن کمک کند و در عین حال درد و تورم را کاهش دهد، اما از نگه داشتن کمپرس سرد بیشتر از 15 دقیقه پشت سر هم برای جلوگیری از آسیب پوست خودداری کنید.
  • به جای پاک کردن با دستمال توالت، محل را با آب گرم آبیاری کنید تا از دست زدن غیرضروری جلوگیری شود.
  • هنگام نشستن در هفته اول از بالش دونات استفاده کنید تا فشار را به حداقل برسانید.

بعد از لابیاپلاستی چقدر طول می کشد تا واژن طبیعی به نظر برسد؟

بهبودی کامل پس از لابیاپلاستی شش هفته طول می کشد، یعنی زمانی که می توانید انتظار داشته باشید که لابیاپلاستی به حالت عادی برگردد.  با این حال، در طول جدول زمانی بهبودی لابیاپلاستی، می توانید انتظار بهبود مستمر را داشته باشید.  به عنوان مثال، تورم بدترین حالت در دو هفته اول پس از لابیاپلاستی است. تورم در هفته سوم در بهبود لابیاپلاستی کاهش می یابد و بخیه های شما ممکن است شروع به حل شدن کنند.

چه مدت بعد از لابیاپلاستی می توانید راه بروید؟

شما می توانید بلافاصله بعد از لابیاپلاستی راه بروید. با این حال، در چند روز اول، باید آهسته حرکت کنید و فقط چند مسافت کوتاه را در اطراف خانه خود پیاده روی کنید. می توانید طول و دفعات پیاده روی خود را در هفته های آینده افزایش دهید.

چه مدت بعد از لابیاپلاستی می توانید شلوار جین بپوشید؟

اکثر جراحان توصیه می کنند تا شش هفته اول پس از لابیاپلاستی از پوشیدن لباس های تنگ مانند شلوار جین خودداری کنید. این به این دلیل است که لباس های تنگ باعث ایجاد اصطکاک روی لابیا می شود و روند بهبودی را مختل می کند.

پس از لابیاپلاستی چگونه ادرار می کنید؟

پس از لابیاپلاستی، سوزاندن برش هنگام ادرار طبیعی است. بنابراین، یک بطری آبپاش را کنار توالت نگه دارید. سپس، هنگامی که از حمام استفاده می کنید، در حین ادرار کردن از آن استفاده کنید تا بریدگی آن دچار گزش نشود و آن ناحیه را تمیز کنید.

آیا خونریزی 2 هفته بعد از لابیاپلاستی طبیعی است؟

ممکن است دو هفته پس از لابیاپلاستی همچنان خونریزی داشته باشید، اما در این مرحله از جدول زمانی بهبودی لابیاپلاستی شما باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. اگر هنوز خونریزی قابل توجهی دارید، جراح خود را در جریان بگذارید.

چشم انداز

سه هفته دیگر! شما نیمه راه بهبودی خود را تمام کرده اید. بسته به نوع لابیاپلاستی که انجام داده اید، جراح ممکن است به شما اجازه دهد در فعالیت های خاصی شرکت کنید. همانطور که در هفته های اول و دوم گفته شد، اگر در سه هفته دچار درد غیرقابل تحمل، بوی بد، چرک، زهکشی بیش از حد، تب یا هر نگرانی دیگری شدید، باید با جراح خود تماس بگیرید.

دکتر لیلا تدین

جراح و متخصص زنان اخذ مدرک دكترای عمومی از دانشگاه علوم پزشكی تهران دريافت مدرك تخصصی جراح زنان و زايمان از دانشگاه علوم پزشكی تهران دارای بورد تخصصی زنان

2 پاسخ

  1. سلام وقت بخیرمن حدود ده روز ک عمل لابیا انجام دادم و بخیه های یک طرف باز شده ب جراحم مراجعه کردم گفتن خودش جوش میخوره و نیازی ب بخیه مجدد نیست ولی من واقعا نگرانم

    1. با پزشکتون باید در ارتباط باشید و نگرانی هم نداشته باشید اگر معاینه شدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =

درخواست مشاوره رایگان!