۸ دقیقه
اچ پی وی

ویروس اچ پی وی (HPV)

آنچه می خوانید...

اچ پی وی (ویروس پاپیلومای انسانی) یک ویروس رایج است که اکثر افراد در طول زندگی خود با آن در تماس هستند. انواع مختلفی از ویروس وجود دارد که بیشتر آنها هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. انواع مختلف آن با یک عدد شناخته می شوند، برای مثال HPV نوع 18. برای اکثر افراد، اچ پی وی به خودی خود از بین می رود. اما برای کسانی که ویروس از بین نمی رود، می‌تواند باعث ایجاد سرطان‌های خاصی هم در مردان و هم در زنان در مراحل بعدی زندگی شود.

شاید تعجب کنید که بدانید ویروس پاپیلومای انسانی شایع ترین عفونت مقاربتی در جهان است. عفونت می تواند (اما نه همیشه) باعث ایجاد زگیل روی پوست و اندام تناسلی شود. عفونت با HPV خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی و سر و گردن را افزایش می دهد (معمولا در مردان).

بهترین متخصص زنان در تهران می گوید: “من فکر می کنم یکی از دلایلی که HPV در رادار مردم قرار ندارد. این است که لزوماً علائمی مانند سایر بیماری های مقاربتی ایجاد نمی کند. اما اچ پی وی مسئول اکثریت قریب به اتفاق زگیل های تناسلی و سایر شرایط پیش سرطانی و سرطانی است. در سال گذشته، تعداد موارد سرطان دهان از سرطان دهانه رحم در جهان پیشی گرفت. و این به رابطه جنسی دهانی و عفونت HPV مربوط می‌شود.”

اچ پی وی چیست؟

HPV نام خود را از پاپیلوم ها یا زگیل ها، یک علامت رایج برخی از عفونت های HPV گرفته است. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد که به هر یک از آنها یک عدد اختصاص داده شده است. انواع مختلف HPV به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • اچ پی وی جلدی بر روی پوست تأثیر می گذارد. اچ‌پی‌وی پوستی باعث ایجاد زگیل های معمولی می شود نه زگیل تناسلی.
  • HPV مخاطی، که بر روی سلول‌هایی که روی سطوح مرطوب مانند واژن، دهانه رحم، فرج، مقعد، پوست ختنه‌گاه داخلی و مجرای ادراری آلت تناسلی زندگی می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. این انواع همچنین می توانند به پوشش داخلی بینی، دهان، گلو، نای و مجاری عبوری به ریه ها (نایژه ها) حمله کنند. بیش از 40 نوع HPV مخاطی از طریق تماس مستقیم جنسی از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتشر می شود.

ویروس اچ پی وی چه می کند؟

در اکثر افراد، HPV هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. زیرا بدن خود به خود از شر ویروس خلاص می شود. برخی از انواع اچ پی وی می توانند باعث تغییرات سلولی روی پوست شوند. بسته به اینکه چه تغییراتی می توانند ایجاد کنند، به این انواع پرخطر یا کم خطر گفته می شود.

انواع پرخطر HPV می توانند باعث ایجاد تغییراتی در سلول های پوستی که گردن رحم را می پوشانند (دهانه رحم) شود. به این تغییرات سلولی نئوپلازی داخل اپیتلیال گردنی (CIN) گفته می شود. بیشتر CIN به خودی خود از بین می رود، اما گاهی اوقات می تواند بدتر شده و به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

انواع پرخطر HPV همچنین می‌توانند باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های پوستی در سایر قسمت‌های بدن شوند. اَنواع 16 و 18 رایج ترین نوع پرخطر هستند. اما 14 نوع پرخطر وجود دارد که در غربالگری دهانه رحم آزمایش می شوند.

انواع کم خطر HPV می توانند زگیل ایجاد کنند. غربالگری دهانه رحم برای انواع کم خطر آزمایش نمی کند. زیرا باعث سرطان دهانه رحم نمی شوند. HPV انواع 6 و 11 باعث 90 درصد زگیل های تناسلی می شود.

HPV اغلب هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارد.

به عنوان یک والدین، ممکن است تعجب کنید که بدانید پسر یا دختر شما ممکن است از طریق آزمایش جنسی نوجوانان با فردی که HPV دارد در معرض HPV قرار گیرد. هر کسی که این ویروس را دارد می تواند بدون اینکه بداند آن را منتقل کند.

اگرچه همه به آن مبتلا نمی شوند، اما شایع ترین علامت HPV مخاطی زگیل تناسلی است. توجه به این نکته مهم است که اینها معمولاً مدتی طول می کشد تا ایجاد شوند، هفته ها یا ماه ها پس از تماس با شریک جنسی مبتلا به HPV ظاهر می شوند، اما پس از آن می توانند به سرعت رشد کنند.

گاهی اوقات زگیل ها به سختی قابل توجه هستند و هیچ ناراحتی ایجاد نمی کنند. در موارد دیگر، آنها می توانند باعث درد سوزش، خارش و سایر علائم ناراحت کننده شوند.

زگیل ها به صورت زائدهای کوچک، نرم، مرطوب، صورتی یا خاکستری شروع می شوند. آنها به سرعت رشد می کنند و به برجستگی های خشن و نامنظم تبدیل می شوند. آنها اغلب به صورت خوشه ای ظاهر می شوند و ظاهری شبیه به گل کلم دارند. اگر زگیل‌های شما ناراحت‌کننده نیستند و در ناحیه‌ای قرار دارند که نمی‌توان آنها را دید (مانند دهانه رحم، مجرای ادرار یا فرج)، ممکن است حتی از ابتلا به آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

آیا تست HPV وجود دارد؟

برای زنان، آزمایش اچ‌پی‌وی معمولاً همزمان با تست پاپ اسمیر انجام می شود. که به آن یک تست مشترک می گویند. نمونه ای از سلول ها در طول معاینه لگنی از دهانه رحم شما جمع آوری می شود و برای تفسیر به پاتولوژیست ارسال می شود.

اگر آزمایش HPV مثبت باشد یا پاپ سلول‌های غیرطبیعی را نشان دهد که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود، پزشک ممکن است آزمایش را تکرار کند یا کولپوسکوپی انجام دهد (روشی که از یک ذره‌بین و نور برای دیدن بهتر دهانه رحم استفاده می‌کند. ).

طبق دستورالعمل‌های گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، زنان 21 تا 29 ساله باید هر دو سال یک بار با آزمایش پاپ غربالگری شوند. برای زنان 30 تا 65 ساله، پزشکان ممکن است انجام آزمایش HPV را به تنهایی هر پنج سال، آزمایش پاپ اسمیر هر سه سال یا آزمایش همزمان هر پنج سال توصیه کنند.

واکسن اچ پی وی

واکسن HPV می تواند از عفونت جلوگیری کند که به نوبه خود از برخی بیماری ها از جمله سرطان های مرتبط با HPV جلوگیری می کند. از آنجایی که اشکال خطرناک HPV از طریق تماس جنسی منتشر می شود، افراد باید قبل از شروع فعالیت جنسی واکسن را دریافت کنند تا از اثربخشی آن اطمینان حاصل شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال 2006 واکسن گارداسیل (HPV4) مرک را برای چهار نوع HPV تأیید کرد. یک واکسن نه ظرفیتی (HPV9، Gardasil 9) در سال 2014 تأیید شد. همه واکسن‌های HPV فقط از یک پروتئین از پوسته برخی از انواع HPV استفاده می‌کنند: آنها فاقد RNA یا DNA ویروسی هستند و بنابراین نمی‌توانند باعث بیماری شوند.

خلاصه کلام

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی خانواده ای از ویروس های بسیار رایج است که در طی تماس پوست به پوست، به ویژه فعالیت جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی، منتقل می شود. بیشتر از 100 نوع اچ‌پی‌وی وجود دارد که اکثر آنها هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. انواع خاصی پرخطر در نظر گرفته می شوند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

اگرچه درمان اچ پی وی امکانپذیر نیست، خبر خوب این است که سیستم ایمنی بدن شما به طور طبیعی اکثر عفونت ها (از جمله زگیل) را در عرض چند ماه بهبود می بخشد. اکثر افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به ویروس آلوده می شوند و برخی ممکن است چندین بار به این ویروس مبتلا شوند. تخمین زده می شود که 90 درصد موارد ظرف دو سال از بین می روند.

دکتر لیلا تدین

جراح و متخصص زنان اخذ مدرک دكترای عمومی از دانشگاه علوم پزشكی تهران دريافت مدرك تخصصی جراح زنان و زايمان از دانشگاه علوم پزشكی تهران دارای بورد تخصصی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 3 =

درخواست مشاوره رایگان!