دکتر لیلا تدین / جراحی زیبایی زنان / دو کاربرد اصلی تزریق بوتاکس به واژن
بوتاکس واژن

دو کاربرد اصلی تزریق بوتاکس به واژن

آنچه می خوانید...

برخلاف بوتاکس که بیشتر ما با استفاده از آن برای اهداف زیبایی آشنا هستیم، تزریق واژینال برای شاداب کردن ظاهر شما نیست. آنها در مورد کاهش و در برخی موارد حتی به طور کامل از بین بردن درد واژن هستند. و ثابت می کنند که زندگی را تغییر می دهند. بوتاکس واژن را می توان برای درمان تعدادی از مشکلات دردناک واژن استفاده کرد. دو مورد اصلی آن واژینیسموس و اختلال عملکرد کف لگن (PFD) است.

حدود دو نفر از هر 1000 زن از واژینیسموس رنج می برند، وضعیتی که باعث سفتی شدید واژن می شود که منجر به ناراحتی، احساس سوزش، درد حاد در حین رابطه جنسی، استفاده از تامپون و حتی حرکت و در برخی موارد ناتوانی کامل در رابطه جنسی می شود. حتی شایع‌تر از آن، از هر 9 زن، یک زن در مقطعی از زندگی خود PFD را تجربه می‌کند. موارد شدید هر یک از این شرایط را می توان با تزریق بوتاکس به دیواره واژن کمک کرد.

بوتاکس ناحیه تناسلی زنان

بوتاکس بیشتر به دلیل استفاده از لوازم آرایشی و حتی توانایی آن در کمک به کاهش استرس شناخته شده است. اما در طول تاریخ، برای اهداف پزشکی از آن استفاده کرده اند. بوتاکس یک نوروتوکسین است. جیمی شوارتز، جراح پلاستیک، توضیح می‌دهد که اساساً از ورود اعصاب به ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند، که از انقباض ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند.

هنگامی که زنان از واژینیسموس یا سایر مشکلات دردناک واژن رنج می‌برند، ماهیچه‌های آن‌ها در حالت انقباض دائمی قرار می‌گیرند و به همین دلیل درد را تجربه می‌کنند. تزریق بوتاکس به دیواره واژن به شل شدن این ماهیچه های منقبض مزمن کمک می کند و در نتیجه به کاهش و حتی توقف کامل درد کمک می کند.

مطالعات برای تعیین فواید بوتاکس در درمان واژینیسموس و اندومتریوز همچنان ادامه دارد، اما نتایج تا کنون فوق العاده امیدوارکننده به نظر می رسند. تزریق بوتاکس در کنار فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی، تفاوت زیادی را در سطح درد ایجاد می کند.

درمان واژینیسموس با بوتاکس واژن

واژینیسموس نوعی اختلال عملکرد اعصاب مرکزی است که با اسپاسم نامناسب عضله واژن، پری مقعد و بالابرنده آنی مشخص می شود که نفوذ آلت تناسلی را در حین مقاربت مسدود می کند و حدود یک زن از هر 200 زن را تحت تاثیر قرار می دهد. رفتار درمانی با حساسیت زدایی، بدون اتساع واژن یا با اتساع، استفاده شده است. برخی از بیماران در این درمان های محافظه کارانه شکست می خورند.

اگر مبتلا به واژینیسموس هستید، ممکن است اتساع واژن را تحت بیهوشی با تزریق بوتاکس در کف لگن انتخاب کنید. ابتدا یک بی حس کننده موضعی و سپس بوتاکس به شما تزریق می شود. ماهیچه هایی که دچار اسپاسم شده اند، به آرامی کشیده می شوند. در حالی که بیمار به آرامی آرام می گیرد تا جایی که هیچ دردی وجود نداشته باشد و اتساع را به خاطر نیاورد. اتساع معمولاً از اندازه یک سانتی متر تا ظرفیت قابل قبولی برای سازگاری با شریک زندگی شما پیشرفت می کند. این روش معمولاً حدود نیم ساعت طول می کشد. هنگامی که از خواب بیدار می شوید، یک دیلاتور در مکانی قرار می گیرد که اندازه قابل قبولی برای وضعیت شما دارد. در طی چند هفته که از دیلاتور استفاده می کنید، با یک انتقال تدریجی به نفوذ عادت خواهید کرد.

درمان اختلال عملکرد کف لگن با بوتاکس واژن

بیمارانی که اسپاسم در گروه عضلانی کف لگن دارند، تزریق بوتاکس به آنها پیشنهاد می شود. زیرا ماهیت آن عامل تضعیف یا فلج کننده عضلانی است. بوتاکس به عضلاتی که دچار اسپاسم هستند کمک می‌کند. در این مورد، گروه عضلانی کف لگن است.

قبل از تزریق اصلی، به بیمار از طریق قطره بیهوشی داده می شود که توسط متخصص بیهوشی تحت نظر است.

بوتاکس با یک سوزن به عضلات آسیب دیده از طریق پوست واژن تزریق می شود. با وجود فراوانی استفاده از بیهوشی عمومی برای عمل، اغلب لازم نیست که بیمار یک شب در بیمارستان پس از تزریق بماند. در موارد معدودی می توان از بی حس کننده موضعی استفاده کرد. پزشکان بسته‌ای مانند بانداژ را در واژن قرار می‌دهند تا از پخش شدن بوتاکس به عضلات کف لگن اطمینان حاصل کنند.

درمان اختلال عملکرد کف لگن با بوتاکس واژن

کبودی و حساسیت اغلب در اطراف محل تزریق وجود دارد. گاهی اوقات بیماران برای مدت کوتاهی سطحی از بی اختیاری را تجربه می کنند. مطالعات نشان می دهد که تنها حدود 75 درصد از زنان پاسخ مطلوب به تزریق بوتاکس را دارند. علاوه بر این، اگر بیمار واکنش مثبتی داشته باشد، اغلب چند هفته طول می کشد تا آشکار شود و فقط حدود 6 ماه باقی می ماند.

درمان بی اختیاری ادرار با بوتاکس

بوتاکس نوعی سم بوتولینوم A است که با تزریق به ماهیچه ها باعث شل شدن آنها می شود. برای مشکلات مثانه، بوتاکس می تواند:

• میل شدید به ادرار را که با مثانه بیش فعال همراه است، کاهش دهید. خیس شدن و نشت اتفاقی و تکرر ادرار با این نوع درمان کاهش می یابد.
  • درمان نشت در مثانه بیش فعال در بزرگسالان مبتلا به بیماری عصبی که به داروهای آنتی کولینرژیک پاسخ نمی دهند یا نمی توانند آن را تحمل کنند.

برای دسترسی به مثانه، پزشک سیستوسکوپی را انجام می دهد و لوله ای را از طریق مجرای ادرار شما وارد می کند. پس از پر کردن مثانه با نمک، پزشک به مثانه بوتاکس تزریق می کند. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری، باید این روش را با یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک دنبال کنید.

بوتاکس ممکن است مناسب ترین درمان برای کسانی که عفونت ادراری فعال دارند یا برای کسانی که نمی توانند به اندازه کافی مثانه خود را تخلیه کنند، نباشد. بیمارانی که تمایلی به انجام کاتتریزاسیون ندارند ممکن است برای درمان بوتاکس برای مثانه بیش فعال مناسب نباشند.

تزریق بوتاکس به واژن

این روش معمولاً به عنوان یک عمل سرپایی روزانه در مطب یا کلینیکی که به آن می‌روید انجام می‌شود. پزشک شما را تحت بی حسی موضعی قرار می دهد و از سوزن های کوچک برای تزریق دوز متوسط بوتاکس – حدود 100 تا 150 واحد – به دیواره های واژن استفاده می کند. از آنجایی که بوتاکس ماهیچه ها را شل می کند و از انقباض یا اسپاسم آن ها جلوگیری می کند، قرار دادن دیلاتور (ابزاری که برای گشاد شدن عضلات واژن استفاده می شود) بعد از عمل جراحی به منظور آموزش مجدد ناحیه برای مقاربت راحت تر واژینال را آسان تر می کند.

یکی از مراجعه کنندگان با مشکلات شدید واژن که اخیرا تحت درمان بوتاکس واژن قرار گرفته است، می گوید: کل این عمل حدود 10 دقیقه طول کشید.

اثرات معمولاً حدود دو تا پنج روز پس از تزریق بوتاکس مشاهده می شود و بین چهار تا شش ماه باقی می ماند. ممکن است بیش از یک درمان برای حفظ تسکین درد لازم باشد. با این حال، برای بسیاری از زنان، یک درمان واحد برای دستیابی به نتایجی که از آن راضی هستند، کافی است.

بوتاکس واژن در شرق تهران

اگر فکر می کنید برای درد واژن خود به درمان بوتاکس نیاز دارید، بهتر است برای مشاوره به پزشک، بهترین متخصص زنان در تهران یا جراح پلاستیک مراجعه کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که درمان بوتاکس به تنهایی یک درمان برای واژینیسموس، PFD یا درد واژن نیست. برای به دست آوردن نتیجه باید با تمرینات بدنی و درمان همراه شود و گاهی اوقات درد به طور کامل از بین نمی رود. اما برای زنانی که درد را در آنجا تجربه می‌کنند، اطمینان‌بخش است که بدانند بالاخره یک گزینه بالقوه برای بازگشت دوباره زندگی‌شان وجود دارد.

جراح و متخصص زنان اخذ مدرک دكترای عمومی از دانشگاه علوم پزشكی تهران دريافت مدرك تخصصی جراح زنان و زايمان از دانشگاه علوم پزشكی تهران دارای بورد تخصصی زنان