دکتر لیلا تدین / بیماری و مشکلات زنان / درمان خارش واژن در کوتاه ترین زمان ممکن
۴ دقیقه
درمان خشکی واژن چیست

درمان خارش واژن در کوتاه ترین زمان ممکن

آنچه می خوانید...

درمان خارش واژن در کوتاه ترین زمان ممکن امکان پذیر است؟ این سوالی است که هر خانمی به دنبال جواب آن است و علاقمند است هر چع زودتر این مشکل برای او رفع شود. خارش واژن معمولاً علائمی مانند قرمزی یا سوزش را به همراه دارد که واقعاً آزار دهنده است. چه چیزی باعث خارش و سوزش ادرار می شود؟ این مشکل از کجا شروع می شود و برای رفع آن باید از کجا شروع کرد؟ در این مطلب قصد داریم با بهره گیری از تجربیات خانم دکتر لیلا تدین بهترین متخصص زنان در تهران جواب این سوالات شما را بدهیم.

درمان خشکی واژن

روش های درمان خشکی واژن

درمان خارش واژن به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر با یک واکنش آلرژیک روبرو هستید، خارش معمولاً با استفاده نکردن از ماده تحریک کننده متوقف می شود. برای عفونت ها معمولا آنتی بیوتیک یا ضد قارچ، بسته به نوع عفونت تجویز می شود که بسیار موثر است. اگر پزشک شما مشکوک به یک بیماری پوستی باشد، احتمالاً شما را به یک متخصص پوست ارجاع می دهد. در این بخش می خواهیم روش های مختلف درمان را بررسی کنیم.

درمان با دارو

کرم های کورتیکواستروئیدی مانند هیدروکورتیزون یا کلوبتازول برای لیکن اسکلروزوس

قرص و یا ژل مترونیدازول که بهترین قرص برای خارش واژن و برطرف کردن عفونت است.

کرم کلیندامایسین برای واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس

آنتی بیوتیک ها برای عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و تریکومونیازیس

کرم یا شیاف ضد قارچ مانند میکونازول، کلوتریمازول، بوتوکنازول یا تیوکونازول

داروهای ضد قارچ مانند فلوکونازول برای عفونت های قارچی

استروژن برای کاهش میزان خارش های ناشی از تغییرات هورمونی

آنتی هیستامین برای از بین بردن تحریک یا واکنش آلرژیک

درمان های جایگزین و مکمل

قرار دادن کمپرس سرد روی ناحیه لابیا برای کاهش میزان خارش

نشستن در اب ولرم برای ضدعفونی کردن ناحیه تناسلی و مقعدی

توجه: کرم های تسکین دهنده خارش نمی توانند عفونت واژن را درمان کنند.

نکات مهم درمان خارش واژن

شما علاوه بر درمان خارش واژن به روش هایی که بیان شد می بایست روش درمان خانگی خارش واژن را نیز دنبال کنید که به شما در بهبود وضعیت جسمی کمک می کند. در این بخش از مقاله به هر یک از آنها اشاره ای خواهیم داشت.

اجتناب از عوامل تحریک کننده

باید محرک های احتمالی خارش واژن را به دقت بررسی کنید. اگر برخی از مواد شیمیایی باعث تحریک و خارش پوست می شوند، از مصرف آنها خودداری کنید. اینها می توانند عطرها، محصولات پاک کننده حاوی رنگ ها و پارابن ها، کاندوم های لاتکس، روان کننده ها و لباس های بسیار تنگ باشند. این محرک ها می توانند منجر به درماتیت و التهاب پوست شوند.

به طور مکرر آب بخورید

با خوردن آب علاوه بر اینکه بدن خود را در حالت هیدراته قرار می دهید، بسیاری از عفونت ها را از بدن خود دفع می کنید. تعداد مشخصی نمی توان برای مصرف آب بیان کرد اما هر چقدر شما بیشتر آب بخورید، قطعاً برای دفع عفونت و سلامتی بدن شما بهتر است.

چه زمانی باید برای درمان خارش واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات خارش واژن به خودی خود برطرف می شود. اگر بیش از چند روز ادامه داشت یا شروع به اختلال در زندگی یا خواب شما کرد، باید به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین اگر خارش واژن شما با هر یک از علائم زیر همراه بود باید به متخصص زنان مراجعه کنید. علائم نگران کننده عبارتند از:

ترشحات غلیظ، سفید و شبیه پنیر

ترشحات خاکستری، رقیق و با بوی ماهی

درد واژن یا خونریزی غیرطبیعی

مشکلات ادراری

سوزش هنگام ادرار کردن

تکرر ادرار

لکه‌های سفید یا تاول روی ناحیه تناسلی

کلام پایانی

در این مطلب هر آنچه می توانست به شما در درمان خارش واژن کمک کند را بیان کردیم. روش های مختلف درمان و نکاتی که باید در کنار درمان به آنها توجه کنید را بیان کریدم. در نهایت زمان مراجعه به پزشک را با مشاهده علائم برای شما مطرح کردیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با مطب دکتر لیلا تدین تماس حاصل فرمایید و یا به صورت حضوری به مطب مراجعه فرمایید.

دکتر لیلا تدین

جراح و متخصص زنان اخذ مدرک دكترای عمومی از دانشگاه علوم پزشكی تهران دريافت مدرك تخصصی جراح زنان و زايمان از دانشگاه علوم پزشكی تهران دارای بورد تخصصی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 16 =

درخواست مشاوره رایگان!