دکتر لیلا تدین / بارداری و زایمان / کم خونی در بارداری ناشی از چیست؟
۴ دقیقه
علت کم خونی در بارداری چیست؟

کم خونی در بارداری ناشی از چیست؟

آنچه می خوانید...

علت کم خونی در بارداری چیست؟ یکی از مشکلاتی که خانم های بارداری با آن دست و پنجه نرم می کنند، کم خونی است. عوارض آن برای مادر و جنین بسیار زیاد است. ممکن است مادر به دلیل کم خونی دچار سرگیجه و حالت تهوع شود و نتواند تغذیه مناسبی داشته باشد. در مقابل جنین با این وضعیت جسمی مادر نمی تواند رشد خوبی را در 9 ماه بارداری داشته باشد. بهتر است پیش از اقدام برای بارداری خانم ها زیر نظر متخصص زنان آزمایش های لازم را انجام دهند و در صورت داشتن کم خونی، بدن خود را تقویت کنند. پس از رسیدن بدن به وضعیت نرمال برای بارداری اقدام کنند و شرایط بهتری را سپری کنند. در این مطلب قصد داریم به تجربه هایی که خانم دکتر لیلا تدین بهترین متخصص زنان در تهران که در این زمینه داشتند، بپردازیم.

کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری و علت آن

کم خونی در بارداری به این معنا است که شما گلبول های قرمز برای حمل اکسیژن در بدن را ندارید. زمانی که بدنتان اکسیژن کافی را از خون دریافت نکند، نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد.  گلبول های قرمز دارای مقادیر زیادی پروتئین هستند که به آن هموگلوبین گفته می شود. شاید شما نام هموگلوبین را شنیده باشید اما به درستی ندانید که کار آن در بدن چیست.

در واقع هموگلوبین وظیفه نگه داشتن اکسیژن را دارد که به گلبول های قرمز کمک می کند تا بتوانند به راحتی اکسیژن را از خونه به ریه منتقل کنند. در عین حال به دی اکسید کربن هم کمک می کند از طریق خون به ریه ها برود و در نهایت شما آن را از طریق ریه ها خارج کنید.

علت آن چیست؟

علت آن بسته به شرایط و سبک زندگی افراد متفاوت است. شایع ترین دلیل کم خونی مادر در این دوران به ترتیب عبارتند از:

حاملگی چند قلو

بارداری های پی در پی

عدم مصرف آهن به اندازه کافی

استفراغ ناشی از تهوع صبحگاهی

قاعدگی های شدید

زخم و پولیپ

اهدای خون

سابقه کم خونی و یا تالاسمی مادر

انواع کم خونی در بارداری

فقر آهن ناشی از کمبود آهن

کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12

آیا این نوع کم خونی طبیعی است؟

کم خونی در این دوران در بیش از 55 درصد از زنان بوجود می آید. این مسئله کاملاً طبیعی است. با این حالت کم خونی خفیف و شدید نیاز به درمان دارد. شما می توانید با مراجعه به متخصص زنان و دریافت یک برنامه غذایی مناسب به همراه داروهای کم خطر برای جنین، این مشکل را برطرف کنید.

چه تاثیری روی جنین می گذارد؟

به طور قطع کم خونی در این دوران می تواند تاثیر قابل توجهی روی رشد جنین بگذارد. جنین برای رشد به منابعی مانند آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک نیاز دارد. این موضوع رشد جنین را در سه ماهه اول به طور قابل توجهی می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

کم خونی در بارداری و عوارض آن برای جنین

در صورتی که کم خونی در این دوران را درمان نکنید ممکن است جنین نیز به آن دچار شود و پس از تولد با مشکلات رشد روبرو شود. در نهایت باید خدمت شما عرض کنیم که این مشکل منجر به زایمان زودرس نیز می شود. به این ترتیب شما نوزادی با وزن بسیار پایین به دنیا خواهید آورد که مدتی باید تحت نظر باشد.

سوالات متداول در مورد کم خونی در بارداری

کلام پایانی در رابطه با کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری یکی از مشکلاتی است که مادران با آن روبرو می شوند. ممکن است مادر پیش از بارداری با این مشکل مواجه بوده و به آن توجهی نکرده است. این موضوع در بارداری مشکل ساز می شود. بنابراین بهتر است مادر برای درمان آن به متخصص زنان مراجعه و هر چه زودتر درمان را شروع کند. این مشکل می تواند روی جنین اثرات بدی داشته باشد که در این مطلب بیان شد.

دکتر لیلا تدین

جراح و متخصص زنان اخذ مدرک دكترای عمومی از دانشگاه علوم پزشكی تهران دريافت مدرك تخصصی جراح زنان و زايمان از دانشگاه علوم پزشكی تهران دارای بورد تخصصی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یازده =

درخواست مشاوره رایگان!